یادداشت دکتر حاجی یوسفی با عنوان ضرورت تشکیل شورای هماهنگی رسانهای دانشگاه
91 بازدید
دکتر امیرمحمد حاجی یوسفی، رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی دریادداشت سخن سردبیر شماره 124 نشریه آینه خرد، با آسیبشناسی فرآیند اطلاعرسانی در خلال جنگ 12 روزه و شهادت پنج استاد دانشگاه شهید بهشتی، بر «ضرورت تشکیل شورای هماهنگی رسانهای دانشگاه» تاکید کرد.
مشروح این یادداشت به شرح زیر است:
بسمه تعالی
ضرورت تشکیل شورای هماهنگی رسانهای دانشگاه
جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، ضربهای دردناک بر پیکره علمی کشور وارد ساخت؛ در این فاجعه، پنج تن از برجستهترین استادان دانشگاه و یک دانشآموخته مقطع دکتری به همراه خانوادههایشان به شهادت رسیدند. استادانی که نه تنها در حوزه علمی و پژوهشی از چهرههای شاخص بودند، بلکه در جایگاههای مدیریتی دانشگاه و کشور نیز نقشآفرینی میکردند. بیتردید این حادثه برای دانشگاه اتفاقی غمبار بود و از منظر روابط عمومی ضرورت داشت اقدامات فوری و هماهنگ انجام گیرد.
در همان ساعات نخستین پس از حمله ددمنشانه رژیم صهیونی، کمیته بحران در اداره روابط عمومی دانشگاه تشکیل شد و با راهبری مستقیم ریاست محترم دانشگاه، برنامههای اولویتدار مشخص شد. نخستین اقدام، تهیه و انتشار بیانیه رسمی دانشگاه بود. در ساعات اولیه با توجه به نیاز مبرم رسانهها برای معرفی شهدای والامقام، تهیه اطلاعات و انتشار تصاویر ایشان در دستور کار قرار گرفت. اقدام عاجل بعدی، سیاهپوش کردن محیط عمومی دانشگاه، طراحی، چاپ و نصب پوسترها و بنرهایی متناسب با فضای سوگواری بود. همزمان مدیریت ارتباط با رسانهها ــ به ویژه صدا و سیما ــ در دستور کار قرار گرفت.
اما شرایط خاص جنگ، محدودیت دریافت اطلاعات درباره شهیدان عزیز و همچنین دورکاری اجباری کارکنان و در نهایت اختلال در شبکه اینترنت در طی روزهای جنگ، مشکلات و چالشهای جدی ایجاد کرد. تلاشهای گستردهای برای گردآوری مطالب از خانواده بزرگ دانشگاه شهید بهشتی صورت گرفت؛ از استادان، دانشجویان و کارمندان دعوت شد دلنوشتهها، خاطرات و یادداشتهای خود را به روابطعمومی ارسال کنند و نیز برای حضور در برنامهها وگفتوگوهای خبری با خبرگزاریها و صداسیما مشارکت داشته باشند. ارتباط مستمر با مدیریتهای بینالملل و حقوقی دانشگاه نیز برقرار شد تا اقدامات ضروری در سطح جهانی پیگیری شود؛ از جمله تهیه یادداشتها و بیانیههایی برای مراجع بینالمللی و بررسی امکان طرح شکایت حقوقی.
به موازات این اقدامات، تلاش شد کلیپها و محتوای چندرسانهای از شهدای گرانقدر آماده و در وبسایت دانشگاه قرار گیرد. با وجود تعطیلیها و محدودیتها، همکاران روابط عمومی به صورت دورکاری و در صورت لزوم با حضور میدانی، امور محوله را به بهترین شکل ممکن پیگیری کردند.
این تجربه تلخ بار دیگر بر یک حقیقت مهم صحه گذاشت: دانشگاه نیازمند «شورای هماهنگی رسانهای» است. شورایی که با حضور واحدهایی چون روابط عمومی، معاونت فرهنگی، حراست، مدیریت بینالملل، مدیریت حقوقی، معاونت پشتیبانی و منابع انسانی، حوزه ریاست و حتی معاونت دانشجویی شکل گیرد تا در شرایط بحرانی و نیز در طول سال، اطلاعرسانی و برنامهریزی اجرای رویدادها و برنامهها با انسجام و هماهنگی کامل انجام پذیرد. چنین شورایی علاوه بر جلوگیری از موازیکاری و اتلاف منابع، امکان تدوین یک راهبرد جامع ارتباطی را برای دانشگاه فراهم خواهد ساخت.
شایان ذکر است، ایجاد این شورا به معنای تأسیس ساختار جدید اداری نیست، بلکه سازوکاری برای هماهنگی میان بخشهای مرتبط خواهد بود. تجربه موفق تشکیل شورای «نمانامسازی و ارزشآفرینی دانشگاه» که با مدیریت روابطعمومی توانست هماهنگی مطلوبی در زمینه تولید هدایای دانشگاه ایجاد کند، نشان داد چنین سازوکاری میتواند بدون افزایش تشکیلات اداری، نتایج ارزشمند و ماندگاری داشته باشد.
لذا پیشنهاد میشود هیأت رئیسه محترم دانشگاه با بررسی این ضرورت، مصوبهای در خصوص تشکیل شورای هماهنگی رسانهای دانشگاه به تصویب رساند تا دانشگاه بتواند با انسجام و قدرت بیشتر در برابر بحرانها و رویدادهای ملی و بینالمللی ایفای نقش نماید.
میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: